de finish in zicht

6 juni 2013 - Sesimbra, Portugal

We zijn ruim 5 weken onderweg. Voor het eerst hebben we het over het einde van onze tocht en worden onze gedachten getrokken naar de dingen van het leven erna. We constateren beiden dat we daar ook wel naar gaan verlangen.
De rit van zondag 2 juni brengt ons met prachtig fietsweer naar Merida. Het is een vlakke rit door Extremadura, bekend als als een achtergebleven heet en droog gebied. We waren dan ook verwonderd dat we door een gebied reden met rijstvelden zover het oog reikte, enorme velden met jonge aanplant van fruitbomen en wijngaarden, en oneindige velden met allerlei landbouwgewassen. Zeer moderne irrigatie en overal borden die aangaven dat de E.U. hier heel veld geld heeft gedoneerd om dit dorre land tot ontwikkeling te brengen.Merida is een mooie grote stad, waar we een biertje dronken op een mooi en gezellig stadsplein met uitzicht op een ooievaarsnest met 3 jongen boven op het stadhuis. De ooivaars horen bij de streek. Soms hele rijen nesten op electriciteitspalen en op elke kerktoren: een attraktie op zich.
Maandag om 14.15 passeerden we de portugese grens. Dat was nog niet zo simpel want 2 km voor de grens stond een bord verboden voor fietsers. Ons restte niets anders dan over de snelweg Portugal in te rijden.Elvas was onze eerste stop. Een mooie stad met prachtige overblijfselen uit de romeinse tijd. Voor het eerst sinds ruim 2 weken kampeerden we weer eens. Van Elvas naar Evora reden we door een heuvelland gedomineerd door kurkeiken. Wel een beetje saai op den duur, maar het was mooi weer. Ook in Evora, een mooie grote stad, hebben we gekampeerd.
En dan de allerlaatste rit. Er waren 133 km te overbruggen. Het zal jullie niet verbazen dat al onze aandacht uitging naar het weerzien met Els en Sieny. Om half zeven werden we enthousiast verwelkomd door onze geliefden en er werden de nodige traantjes weggepinkt.Het einde van een prachtig avontuur van Ge en Jan.
Tot slot nog de statistieken:
Aantal fietsdagen: 39
Aantal kilometers: 3566
Gemiddelde afstand per dag: 91,5 km
Totaal zadeltijd: 227u30min.
Gemiddeld per dag:5u 50 min.
Gemiddelde snelheid: 15,7 km per uur
Aantal lekke banden: 4 (steeds voorband van Ge)
Kampeerovernachtingen: 11

Tot ziens, allemaal!!!!!!!

1. Aline en Henk:
    6 juni 2013
    Gefeliciteerd, een gigantische prestatie! Hoe heerlijk is het om met Sieny en Els verenigd te zijn en terug te kijken op toch wel iets heel bijzonders. Een prestatie die niemand jullie af kan nemen! Ik denk zelfs dat de herinnering straks steeds meer bijzonder wordt.
    Geniet van het mooie weer, de dames en tot in Nederland!
    Henk&Aline
  2. Hanneke en Feike:
    6 juni 2013
    Heren, dit is echt een prachtige prestatie. gefeliciteerd. Volgens ons zit er geen grammetje vet meer aan jullie en verkeren jullie in een bloedvorm. Wij zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen. Geniet nu lekker van het niets doen en het niet-fietsen of mag je na al die weken fietsen niet abrupt stoppen.
    Groet en liefs van Hanneke en Feike
  3. Jan brinkman:
    6 juni 2013
    Mannen, wat een geweldige prestatie en wat mooi om dat allemaal in woorden en beelden te kunnen volgen.
    Veel plezier samen met z'n 4-en!
    Tot in Alkmaar.
    Jan B
  4. Ester:
    6 juni 2013
    Bikkels zijn jullie! Kanjers!!! En zoals jullie ongetwijfeld zullen beamen: na gedane 'arbeid' is het goed rusten! Geniet dus van de comfortabele bedden, een gegarandeerd zonnetje en natuurlijk het aangenaamste gezelschap wat jullie je kunnen wensen: jullie schatjes. Dikke knuffel voor jullie van ons allemaal! Ook een kus voor mama en Els.
  5. Carina:
    6 juni 2013
    Zo!!! Heerlijk mannen, t is gelukt!! Prachtig. Op de foto's zijn jullie steeds meer op elkaar gaan lijken, haha. Dat wordt nu afkicken.
    Veel plezier met, en ook de groeten aan "de meisjes...."
    liefs
    Carina
  6. Wil plantinga:
    6 juni 2013
    Geweldige prestatie Ankonees, ik doe het jullie niet na. Geniet van een welverdiende rust, mooi weer en veel zon en uiteraard ook van jullie echtgenotes die met smart op jullie hebben gewacht. Wens jullie viertjes een heerlijke ontspannen vakantie iin Sampaio. Groeten van Wil en Bets.
  7. Jet:
    Ik bewonder jullie!!!
  8. Karel:
    6 juni 2013
    Strak! Vooral die statistics zijn indrukwekkend >90 per dag, >15 pu gem! En af en toe kamperen ook nog. Wat waren eigenlijk vooraf de gestelde doelen, of gewoon gezond Sesimbra halen?
    En nu genieten! Groeten Karel en Juul
  9. Peter en Marjan:
    6 juni 2013
    Hoi Ge en Jan, zo ..... wat een avontuur. En nu heerlijk uitrusten. Dat zwembad spreekt ons ook wel aan. En wat zullen jullie blij zijn om jullie geliefden weer te treffen. Geniet er maar lekker van de welverdiende rust (of zijn jullie van plan om ook terug te fietsen?
  10. Jaap:
    6 juni 2013
    proficiat mannen! wanneer is de feestelijke borrel in alkmaar?
  11. Marianne Rus:
    Proficiat gebroeders Ankone!
    Wat een prestatie en wat heerlijk om de meiden weer te zien.
    Fijne tijd!
  12. Maarten de Boer:
    7 juni 2013
    Van harte gefeliciteerd. Mooie prestatie. De goede conditie komt straks op de golfbaan helemaal tot zijn recht. en.... op 27 juni wacht de wedstrijdtafel. Zal je ook wel naar verlangen na al het afzien.
  13. Fred en Anneke:
    Hoi mannen
    Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep, geweldig.
    En nu maar lekker genieten.
    De hartelijke groeten
    Fred en Anneke
  14. Sieny:
    7 juni 2013
    Wat zijn Els en ik trots op onze mannen. We hebben woensdag uren naar ze uit zitten kijken. Hadden gedacht dat ze de laatste kilometers zouden vliegen, maar er zat nog een hele gemene "muur"van een berg tussen. Weer afzien dus.
    Ze kregen allebei een gouden medaille en héél veel zoenen van de rondemissen. Wat waren we blij ze eindelijk weer te omhelzen.
    En wat zijn ze dun...... Echt geen grammetje vet te bespeuren.
    Van morgen de omvang gemeten. Dat scheelt echt centimeters.
    De benen zijn van dynamiet maar de armpjes zijn wat ielig geworden. En nu lekker relaxen en genieten van elkaar.
  15. Anna en Patrick:
    7 juni 2013
    Gefeliciteerd pap en jan met t behalen van de eindstreep! We hadden niks anders verwacht dan een glorieuze rit, maar die knie operatie maakte het toch spannend!
    Heel veel plezier met zn vieren!
    Liefs vanuit zion national park in utah
  16. Ingrid van Kasteren:
    7 juni 2013
    Wat een TOP-prestatie!!!! Super knap en nu lekker genieten in het mooie huis van Jan en Sieny in een hele mooie omgeving! Heel veel plezier met elkaar!
  17. Els:
    Hee lieve mannen,
    Jaaaaa,!!Daar zijn jullie dan !
    Geweldig gedaan: zoveel dagen zonder rustdag steeds maar weer fietsen. In vliegende vaart en door weer en door wind..... En dan nu de dagen die je wist die zouden komen. Maar die je je niet voor kon stellen... Klaar met fietsen, geen kilometers wegtrappen, sterkte !
    Liefs , Els
  18. Els:
    Hee lieve mannen,
    Jaaaaa,!!Daar zijn jullie dan !
    Liefs , Els
  19. Douwe Plantinga:
    8 juni 2013
    Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Dat jullie het zouden halen was voor ons duidelijk, want wat een Ankone in de kop heeft...... Prachtige foto's hebben jullie ons laten zien.
    Ook de close-up foto van jullie met de hoofdbedekking is zeer bijzonder, alleen de oorbelletjes ontbreken nog. Nu is het tijd voor ontspanning met het zo door jullie geprezen koude biertje.

Groeten van Douwe en Thea,
  20. Theo Vermeulen:
    9 juni 2013
    Vond het erg leuk om deelgenoot te mogen zijn van juliie fietstocht. Proficiat met deze uitdaging alsmede prestatie. Groet, Theo.
  21. Henk en hanna:
    10 juni 2013
    Hoi Jan en Gé,
    Proficiat met de hele onderneming en het slagen er van.
    Geniet maar lekker met de meiden, foto,s van het zwembad zien er goed uit, laat de benen maar relaxen.
    Heb nog een week lang van je bloemen mogen genieten, Jan.
    Groetjes, henk en hanna