Vals plat

28 mei 2013 - La Almarcha, Spanje

Het was al in de middag en dan zijn de benen niet meer zo fris in de bergen. Volgens het routeboekje zouden we over een afstand van 11 km van 1200 naar 1350 m stijgen in een mooie rechte lijn. Vals plat, dus geen probleem. We draaiden een mooi rustiek weggetje op dat door het dennenbos slingerde en ik had het helemaal naar mijn zin. Echter, plotseling begon de weg te stijgen met meer dan 10%. We zwoegden omhoog en juist toen Ge meldde dat we volgens de hoogtemeter bijna boven waren daalde de weg scherp. Dit gebeurde wel 8 x voor we eindelijk op 1350 m aankwamen. Ik onderging dit onrecht al mopperend en Ge probeerde me af te leiden door me te wijzen op de prachtige omgeving. Dit lukte maar ten dele! Pas dus op voor Spaans vals plat, want soms is dit wel heel erg vals. De route ging zondag van Cedrillas naar Calomarde. De korte broeken konden nog niet aan. De jassen nog niet uit en kamperen was met nachttemperaturen van rond het vriespunt geen optie. Tussen de 1200 en 1700 m blijft het tot voor in de middag bitterkoud. Na ons bezoek aan het monument bij de oorsprong van de Taag inspireerden de barre omstandigheden Ge tot het volgende gedicht: "Dromend van warme Spaanse stranden fiets ik hier met koude handen, en ik stel aan Jan de vraag: Wat doe ik hier bij de oorsprong van de Taag?" Het weer leidt soms wel af, maar we genieten toch met volle teugen van dit prachtige gebied. De oorsprong van de Taag bezoeken was een bijzondere ervaring wetend dat dit nietige stroompje als een enorme rivier bij Lissabon in de oceaan uitmondt. Bij Teruel verlaten we het woeste indrukwekkende landschap de van Maestrazgo en verandert het abrupt in een vriendelijker berggebied met bossen, prachtige gorges en ongelooflijke rotsformaties waar we de gieren in grote getale rond zien zweven . De rit van gisteren naar Villalba was dan ook adembenemend mooi.
Tijdens deze rit ontmoetten we een echtpaar uit Schagen dat van Gibraltar naar huis fiets. Even ervaringen uitwisselen en dan weer verder.Vandaag hebben we de bergen verlaten. Na 800 km Spaanse bergen reden we de Spaanse hoogvlakte op. Het land van Don Quichote. Een prachtig glooiend landschap met groene korenvelden en rode omgeploegde akkers.
De klaproosgrens: Ge heeft me er van overtuigd dat de klaproos de parel van de veldbloemen is. Tot 1300 m kan je er van genieten. Na dagenlang boven de 1300 m te hebben gereden geeft het een goed gevoel als we ze na het passeren van de "grens" weer geleidelijk aan zien verschijnen.De kilometerstand is nu: 2766 km. Nog 735 km te gaan. We liggen op schema.En, omdat het zo bijzonder is: vorig jaar was het in Cuenca op 28 mei 33 C. Vandaag was het om 12 uur 9 graden!
Beste volgers, we genieten nog altijd van jullie positieve reacties. Tot de volgende blog.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sieny:
    28 mei 2013
    Lieve verkleumde mannen,

Wat moeten jullie afzien. En hoe komen jullie ooit weer op temperatuur?!? Gelukkig hebben jullie ook nog oog voor de natuur in het land van Don Quichote. Hij vocht tegen windmolens, dan kun je beter gewoon maar windje mee hebben.
    Nog 735 km en nog steeds op schema. Dat is bijzonder knap van jullie. Nog 8 nachtjes. En dan de beloning.... Kan niet wachten!
  2. Els:
    28 mei 2013
    ja mooi!Mannen ,wat een natuur, wat heerlijk om daar te kunnen fietsen, maar wat jammer van de temperatuur, een beetje warmer had best wel gemogen.....
    Heb alles weer uitgeprint en stuur het morgen op naar pa !
    Morgen over een week komen jullie al in Sesimbra als alles nog steeds goed gaat. Stug doorgaan mannen!
    De benen weten ondertussen niet beter !
    en willen ook niet anders meer ! ondanks al het bier....
    xxx,els
  3. Ad & Janny Rood:
    29 mei 2013
    Jullie moeten inderdaad flink afzien, maar wij zijn toch een beetje jaloers omdat jullie zoveel prachtige landschappen zien. En wij maar denken in Nederland, was ik maar in het warme Spanje....Veel succes de 'laatste" 732 km, alsof het nix is. Groetjes Janny & Ad
  4. Aline en Henk:
    Hoi Jan en Gé,
    Wat jullie nog moeten is een peulenschil bij wat jullie gehad hebben!
    Ik blijf zeggen chapeau!
    Onverwachte dichttalenten, prachtige foto's , interessante verhalen, vraagt om een reisverslag waar je een boek van kunt maken! Peddel nog lekker door, de beloning komt steeds dichterbij !
    Henk&Aline
  5. Jan brinkman:
    29 mei 2013
    Mooi verhaal weer mannen. Ik hoop echt dat jullie kunnen blijven genieten, ondanks de onberekenbare omstandigheden. De foto's geven ook een prachtig beeld van de omgeving en situatie waarin jullie de kilometers maken. Petje af!
    Houd-die overigens zelf maar op, met die kou!
  6. Loek Schoorl:
    Hallo Jan en Gé,

Petje af z'n uitdaging, heb alle verslagen gelezen aan regen en wind geen gebrek, maar de laatste etappe's worden waarschijnlijk beter.
    Hogere temperaturen, fietst lekkerder maar er komen nog aardige bergtoppen, hou vol veel fiets plezier .

Groeten Loek Schoorl
  7. Wilma Dikkers:
    29 mei 2013
    Te gek, Ge en Jan!! Ik heb nog niet eerder gereageerd, maar wel de verslagen gelezen! Super!! Zet um op...jullie kunnen het! Ik hoor graag straks mondeling hoe het was.
  8. Frans Jansen:
    Beste Jan en Ge,
    Lees met veel interesse en plezier jullie verhalen. Uitdagend avontuur! Mooi initiatief. Ik ben wel een beetje jaloers: het prachtige landschap, de toevallige ontmoetingen, het vinden van de onverwachte overnachtingsplaatsen, het fysiek bezig zijn, een verdiend biertje, het op z`n tijd ook afzien. Het maakt het allemaal meer dan de moeite waard. Alle thuisblijvers hebben ongelijk.
    Ben wel benieuwd Jan, of jij over een paar weken die prachtige stijgende lijn in je golfontwikkeling weer kunt oppakken. Kan me echter helemaal voorstellen dat je daar op dit moment geen seconde mee bezig bent. Leven is beleven, en waar in het leven valt er meer te beleven dan in het bewegen?
    Frans Jansen, golfclub
  9. Douwe Plantinga:
    29 mei 2013
    Uit jullie verhalen blijkt dat het gevoel voor humor nog steeds aanwezig is. Dat is ook wel nodig om je op de been(fiets) te houden.
    's-Morgens niet weten waar je 's-avonds overnacht lijkt mij al een
    avontuur op zich. Het fourageren zal ook wel de nodige problemen geven. Volhouders zijn jullie in elk geval wel. Veel succes voor de rest van de route en hopen op een warm zonnetje.

Vriendelijke groeten,

Douwe en Thea Plantinga
  10. Ritazwaan:
    29 mei 2013
    Hoi mannen, de weergoden zijn jullie niet goed gezind en evengoed gaan jullie onverstoorbaar verder. Bravo!
    Wij gaan zondag met vakantie en hopen in Z-Frankrijk stabieler weer te treffen dan tot nu toe. Wens jullie nog een geweldige eindspurt en een warm weerzien met jullie Sieny en Els.
    Liefs Rita.
  11. Bart Bruins:
    Geweldig, mannen.
    Jullie gaan als een speer. Met bewondering lezen wij jullie verhalen.

Misschien een suggestie voor het vervolg op Ge's gedichtje:

"Maar dan denk ik weer aan die verstikkende Griekse hitte vorig jaar,
    en zeg met vreugde: "Wat hebben wij het toch hier goed voor elkaar!"
  12. Henk en hanna:
    Beste Jan en Gé,
    Ik vind eigenlijk dat jullie het goede jaar uitgekozen hebben om jullie tocht te ondernemen. Het is toch vreselijk Als jullie in Portugal aankomen met gebruinde huid met. An die vreselijk witte bovenbenen en witte armen boven de ellebogen. Dat staat toch voor geen meter. En vals plat is toch beter als je dat in delen doet? Af en toe naar boven, dan weer een stukkie naar beneden om uit te rusten en dan hup, weer lekker een stukkie omhoog. Heerlijk toch? Stel jevoordat mediatheek in de zon zou moeten doen, dan waren jullie allang afgestapt, jullie fiets in de afgrond gestort en met jullie duim terug naar Holland terug gelift. En dan natuurlijk met julie dames stiekem met het vliegtuig terug naar Portugal. Genoeg gefantaseerd en mede namens Hanna, heel veel sterkte met de laatste loodjes met een beetje beter weer. Hanna en Henk
  13. Henk en hanna:
    30 mei 2013
    Sorry vor de fouten in de tekst. De iPad verzint de woorden waar je bij staat.
    Je moet lezen: .... met gebruinde huid met van die ......
    en
    Stel je voor dat jullie dat in de zon zouden moeten doen, .....
  14. Hans:
    30 mei 2013
    Het mag dan koud en guur zijn;
    de verhalen liegen er niet om.
    Maar waar zit nu echt het venijn?
    In Sesimbra, als je aankom.

Na eerst het bier en hartelijke kussen
    En genietend van de prikkelende zon
    Blijken de mannen niet meer te sussen
    En roepen in koor we draaien om

Niks vliegen
    Maar eindelijk rijden in de zon
    En “voor de wind” genieten
    Fietsen ze alweer terug, om te beginnen richting Aragon.

Chapeau met een diepe buiging. De rest moet zeker te doen zijn. Tenslotte mondt de Taag bijna bij Sesimbra in de oceaan uit. Met een beetje mazzel vals plat naar beneden . Zondag vertrekken Rita en ik naar Agde en hopen daar beter weer te hebben als jullie op de heenweg. Kleine moeite dus om op jullie terugweg even langs te wippen. Moet kunnen, want we blijven daar tot eind juni.
  15. Anna en Patrick:
    31 mei 2013
    Hee pap en jan,

Wat jammer van het weer, dat moet toch snel beurt worden!
    Wij genieten ook volop in ny! Hier ook een dag veel regen gehad, maar nu drie dagen achter elkaar boven de 30 graden! Heatwave! iets te eigenlijk, tja is ook nooit.helemaal goed...
    Fietze en genietze!
    Liefs a&p