de fietsnomaden

23 mei 2013 - Fuentespalda, Spanje

'S morgens op pad en niet weten waar je 's avonds overnacht. Steeds de eerste de beste gelegenheid te baat nemen om inkopen te doen voor lunch e.d. Goed je pauzes nemen en zorgen dat de watervoorraad op peil blijft. De was van de vorige avond drogen op de fiets. Camping of hotel zoeken. Douchen, de was doen en een eetgelegenheid zoeken. Dus met 6 uur in het zadel is het gewoon een drukke dag. Een opleiding tot padvinder zou goed van pas komen. Maar helaas, die hebben we niet gehad.We vertrokken met kou en nevel uit Manresa. Er zaten 2 flinke klimmen in het traject. Mooie vergezichten toen de nevel opgetrokken was en zowaar de zon zich liet zien, maar helaas ging de route over grote drukke wegen. De verrassing was het einddoel Montblanc. Een schitterend oud vestingstadje, waar we in het late zonnetje op het gezellige stadsplein lekkere biertjes dronken. Uit Montblanc vertrokken met een strak blauwe lucht. Het was wel fris en er blies een fikse wind. Veel klimwerk en een stormachtige wind tegen maakten de rit zwaar. "Geen meter cadeau" zoals Ge zei. De route was wel fantastisch.Mooie rustige wegen en een prachtig ruig berglandschap. We reden kilometers lang over een bergkam waar we links een grand-canyon-achttig landschap zagen en rechts over een enorme vlakte uitkeken tot aan de besneeuwde Pyreneen.
We rijden door een voor ons en vele anderen onbekend deel van Spanje. Ongeveer 40 km landinwaarts parallel aan de kust. Een ruig en wonderschoon landschap tot 1800 m hoog. Het klimmen is zwaarder dan het lijkt. Een beklimming gaat nooit gelijkmatig. Het is tussentijds steigen en dalen tot aan de top.Ook vandaag worstelden we met de wind. Daardoor misschien wat minder kunnen genieten van het weer zeer spectaculaire landschap. We eindigden in een lief klein bergdorpje. We spraken de enige levende ziel aan en hij bleek zelf kamers te verhuren. We overnachten nu in een prachtig huis gebouwd in 1694 met een heel mooie inrichting.
De kilometerstand is: 2357 km.We blijven genieten. Ook van jullie leuke reacties en aanmoedigingen.

1. Hanneke:
    23 mei 2013
    Ondanks zware trajecten de spirit er zo goed in houden: chapeau, petje af! Het moet een fantastisch gevoel zijn als je dat in - voor ons althans kennelijk - goede harmonie kunt doen. Mooie foto's ook.
    Goede reis verder!
  2. Aline en Henk:
    Hoi Bikkels,
    Want dat zijn jullie, de verhalen zijn bijna onwerkelijk. Wat jullie zien en doormaken, kan niemand jullie afnemen. Als jullie in sesimbra zijn ga je echt genieten en trots zijn. En dat komt steeds dichterbij!
  3. Els:
    23 mei 2013
    Lieve Geetje en lieve Jan, mooi beschreven hoe het leven van een vakantieganger er uit ziet. Dat is ook het heerlijke eraan: waar krijg ik water, hoe kom ik aan eten, waar zullen we slapen en fietsen we de goede kant op ? Daar draait het leven dan om, het leven wordt heel eenvoudig eigenlijk.... Jullie zijn nu zo al 3,5 week onderweg. De route klinkt wel heeeeeel mooi, dus ik denk dat ik t Spaanse stuk later nog eens met Gé wil fietsen, wel met minder regen en wind dan....
    Kus,els
  4. Sieny:
    Lieve stoere mannen,
    De titel van jullie stukje vind ik wel heel toepasselijk; fietsnomaden.
    Els kan zich dit helemaal voorstellen. Ik vind het prachtig om te lezen, maar ben absoluut niet jaloers op jullie hoor.
    De foto's spreken ook voor zich. Wat een schitterend landschap.
    Op jullie eindbestemming Sampaio staat de teller straks op 3420 km. Dat is dus nog maar zo'n 1000 km.
    Nu maar hopen dat het minder gaat waaien en dat je dan lekker in je bloesje in het zonnetje kunt fietsen. Hebben jullie zeker verdiend.
    Succes verder en we zullen jullie met open armen ontvangen.
    Knuffels van Sien
  5. Rian:
    24 mei 2013
    Ziet er goed uit Gé! Geniet ervan.

Groet vanaf 046, Rian
  6. Marianne Rus:
    Lieve mannen,

Mijn bewondering voor jullie veranderd zo langzamerhand in diep respect.
    Jullie doen het toch maar; regen, wind, storm, hoge bergen en
    dat allemaal in goede gezondheid en vol positiviteit.
    Ik geniet van de prachtige foto's en de leuke verhalen.
    Nou mannen, hou het stuur recht en buena suerte!

Marianne Rus.
  7. Leon Deij:
    24 mei 2013
    Even geen golf is ook wel eens lekker. Maar we hebben gisteren wel een hele leuke maatjesdag gehad met 39 deelnemers. Veel succes met de laatste etappes en geniet ervan.

Groet, Leon Deij
  8. Ritazwaan:
    24 mei 2013
    wat een mooie foto's in het spaanse land. De spieren zijn inmiddels natuurlijk goed ontwikkeld. Daardoor redden jullie ook nog eens bij forse tegenwind met daarbij klimmen. Zal toch afzien zijn af en toe. Zoals Sieny schrijft "nog" maar 1000km.
    Liefs Rita.