"Bon courage!"

17 mei 2013 - Maureillas-las-Illas, Frankrijk

Als deze twee jong bejaarden met soepele tred, hun fietsen bepakt als muilezels, omhoogklimmen tegen de Franse hellingen, dan worden we regelmatig toegeroepen door de Fransen " bon courage". Auto' s toeteren regelmatig en steken het duimpje omhoog. Dan voelen we ons best een beetje stoer. Met de conditie van ons beiden gaat het super. Ge wordt, na zijn knieoperatie 8 weken geleden, met de dag sterker en is klaar voor de Spaanse bergen. En hoe zit het dan met de PHPD, voor de niet ingewijden " Pijntje Hier Pijntje Daar". Hier treden we niet over in detail maar dit wordt effectief bestreden met "diclofenac".
We zijn woensdag vertrokken in de stromende regen, nat en koud. We hadden een flinke rugwind en in de middag werd het gelukkig ook droog. Om 15.00 betraden we het strand van Vias plage. Koud en winderig. We hadden ons dat anders voorgesteld. Om 17.00 uur waren we in Beziers. Daar moesten we een nieuwe telefoon kopen ( ongelukje Jan ) . Om 19.00 uur waren hiermee klaar en wilden nog verder naar een dorpje 6 km verder.Het begonn inmiddels weer te regenen. Een hotel was vol het andere was er niet meer. Een dorpje verder, hotel vol, Naar camping in zelfde dorp, camping nog gesloten. Het was intussen 20.00 uur en we besloten terug te fietsen naar Beziers ( 8km ). Na 1 km kwamen we langs een oud bord met chambre d' hote. Tien minuten later waren we warm onthaald op een prachtige wijnboerderij door een bejaarde dame. Mooie kamer, en we konden er ook eten. Nadat we ons opgeknapt hadden hebben we in de keuken gegeten. Een salade, een hele grote schaal met kip een een heerlijke groenteprutje met rijst, een flesje wijn erbij en een mooie kaasplank na en tot slot fruit. Onze lekkerste maaltijd tot nu toe. Na een goede nachtrust een frans ontbijt met stokbrood en diverse soorten zelfgemaakte jam en een soepkom met koffie. En dat voor € 96,-. Weer op pad ,bewolkt koud en hadden wind tegen.
De Pyreneen in zicht, en na een prachtige tocht , op een kleine camping in Tuchan warm onthaald met een heerlijk koud biertje op het terras. Voor vertrek de volgende morgen bij het afrekenen vergat hij de biertjes in rekening te brengen. Ik attendeerde hem erop. Maar hij begreep dit niet goed en begon direct een pilsje te tappen,om 8.00 in de morgen.
Zonder bier verder richting Spaanse grens. Prachtige berglandschappen met besneeuwde toppen, prachtige vergezichten vanaf de bergen. In een woord een schitterende tocht.
Tegenslagen, die waren er ook. Ik brak een tentstok en mijn telefoon is gesneuveld. Ge was een deel van zijn routes kwijt op zijn Garmin, is aan zjjn derde pet toe en verloor twee handdoeken, een zakdoek en een handschoen.
Tenslotte: we vinden jullie reacties heel erg leuk. Dank voor alle complimenten en bemoedigende woorden.

1. Marianne:
    17 mei 2013
    Jan en Gee wat fijn dat het goed gaat , wat heerlijk zo"n lekkere maaltijd en volgens jullie verslag vloeit de wijn , het bier soms rijkelijk . Hier hoor ik je schoonmoeder de sonatines beoefenen,( een lieflijk voor mij vertrouwd geluid uit het verleden ) . Ik hoop dat jullie nog veel fijne stops tegenkomen en vooral , sukses , geniet ze en een lieve groet van Jaap en Marianne .
  2. Astrid:
    17 mei 2013
    Hoi Ge, leuk jullie verhalen te lezen. Afzien en genieten! Hoe zwaarder het afzien is, hoe groter het genieten van de kleine grote onverwachte dingen! Astrid
  3. Erik:
    17 mei 2013
    Hey mannen, ook vanuit Nederland zien jullie er stoer uit hoor!

Maarre, gemiste kans daar op die camping... Als ik ooit een goed excuus heb gehoord om om 8 uur 's ochtends aan het bier te gaan was dat het wel! ;)

Sterkte op de Pyreneeen!!
  4. Aline en Henk:
    18 mei 2013
    Eigenlijk zijn jullie wel slordig, voor zo'n reis is dat niet goed en duur als je zoveel opnieuw moet aanschaffen. Pech met het weer is echt niet verwacht, zeker waar jullie nu al zijn. Bijzonder, de chambre d'hote, waar jullie als echte gasten zijn onthaald. Dat is zo positief, dat je fluitend verder fietst. Jullie hebben nog steeds of liever steeds meer onze bewondering! Ga zo door! Henk&Aline Aline
  5. Anna en Patrick:
    Mooie verhalen!
    Jammer van het weer, maar dat wordt vast wel beter!
    Zet 'm op!

Liefs Patrick & Anna
  6. Hanneke en Feike:
    18 mei 2013
    Prachtige belevenissen. Heel leuk om jullie zo te volgen. Onze pet gaat steeds meer af voor jullie. Hoop dat het weer wat opknapt.
    Liefs Hanneke en Feike
  7. Sieny:
    18 mei 2013
    Wat heb ik een stoere opa Jan. Hij kan héél goed fietsen.
    Ik heb al 2 mooie kaarten van hem gekregen.
    Daar ben ik best trots op.
    Lieve opa, van mij een hele dikke berenknuffel.
  8. Peter en Marjan:
    18 mei 2013
    Tjonge, jullie zijn echt goed. Veel succes in de Spaanse bergen en dan hopelijk een beetje warmte en zon tegemoet.
  9. Els:
    Lieve broertjes Ankoné!
    En vandaag een sms'je : we zijn in Spanje !
    Jan en Ge , jullie gaan steeds verder weg ! En in een flink tempo! Straks zijn Sien en ik nog niet eens op tijd in Sesimbra om t bier voor jullie koud te zetten. Beetje temporiseren, of doen de Pyreneen dat al voor jullie ? Of toch een omweg maken ?
    Mijn moeder zegt: gebroeders Ankoné ,houdt goed vol, want de zegen voor jullie zijn !
  10. Toti en Ron:
    Jan en Ge,

Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat met jullie.
    Zo zie je maar, de (H eerlijkste) maaltijd krijg je als moeders zelf in de pannen heeft staan roeren en met een flesje wijn erbij hoeft het niet altijd 3 sterren te zijn.
    Treur niet om verloren gegane zaken, het is allemaal weer te vervangen.
    Jullie zijn klaar voor de spaanse bergen en het mooie weer komt eraan. Zet 'm op.

Ron & Toti
  11. Sieny:
    Lieve stoere bikkels,
    Spanje bereikt; ik ben reuze trots op jullie.
    Zag net dat het op 31 mei,de dag dat Els en ik jullie achterna gaan vliegen in Lissabon / Porto 26 graden is.
    Dat ziet er dus veelbelovend uit.
    Ik heb net het laatste reisverhaal"bon courage" uitgeprint en neem dit zo mee naar Pa. Natuurlijk compleet met de schitterende foto's.
    Hij is reuze trots op jullie en gaat er nu echt in geloven dat jullie het gaan halen.
  12. Wil plantinga:
    19 mei 2013
    Wij hebben vandaag 40 km gefietst na onze zonnige vakantie in Portugal. Dat is natuurlijk niks vergeleken bij jullie onderneming maar toch. Heb jullie reisverhalen gelezen en er erg van genoten. Vooral de natuur onderweg lijkt mij prachtig op de landelijke wegen. Volgens mij zijn er veel fietsers onderweg zoals jullie. Ik hoop dat de temperaturen wat warmer worden in Spanje. Heb veel bewondering voor jullie en wens jullie veel succes met de volgende kilometers. Liefs, Wil
  13. Fred en Anneke:
    20 mei 2013
    Leuk Jan die fietsverhalen.
    Wij hebben in 2009 in de Ardeche gefietst was toen prachtig weer. Fred fietst vandaag de 11stedentocht in de regen.
    Ik hoop voor jullie dat het weer in Spanje wat beter wordt.
    Nog veel succes.
  14. Douwe Plantinga:
    21 mei 2013
    De eenzame fietsers zijn in Spanje aangekomen. Het weer zit daar kennelijk ook behoorlijk tegen. Het wordt tijd voor een zomers zonnetje. Wel lekker voor de door de kou geteisterde lichamen.
    Veel respect voor jullie, de doorzetters.

Groeten van Douwe en Thea